הובלת פרויקט: אתגרים בשטח? יצירתיות היא שם המשחק!

בשיחה עם מוביל פרויקט עולה שההתרחשויות בפועל, עם התלמידים בשטח ובכיתה - מזמנות סיפורים מרתקים ויצירתיים הממחישים כמה חשובה יכולת האילתור בהובלת הפרויקט כדי שאפשר יהיה להפיק ממנו את המירב עבור התלמידים
עקרונות הפעלה
עקרונות הפעלה מתארים דרכים שונות לגשר בין תיאוריות על למידה והוראה לבין דרכי יישום אפשריות
בתור אשת חינוך וחוקרת, התעניינתי בחוויה של הובלת הפרויקט הלכה למעשה, ושוחחתי עם מוביל פרויקט. בחרתי לשתף את הרשמים שלי לאחר שיחה מעניינת שהובילה למספר תובנות שיתכן וגם אחרים ימצאו בכך עניין.
אתגרי הלוגיסטיקה
הובלת פרויקט אינה דבר של מה בכך. נדרשים הכנה ותיאום ציפיות עם המורים המעורבים בכיתה; נדרשת היערכות לוגיסטית מקדימה כמו הצורך בציוד ומכשירי מדידה ואיסוף (משקפות, מבחנות, ומכשירים טכנולוגיים) שאינם תקולים; במקרה של תנאי שטח מאתגרים - כמו שלוליות חורף חשוב לוודא שיש ביגוד עמיד למים המותאם לכל מידות התלמידים; חשוב לוודא שיש למורים היכרות עם תוכנת עיבוד הנתונים כדי שבכיתה תהיה המשכיות לימודית לאורך זמן, גם לאחר שהמדען איננו נמצא; וחשוב שהנושא המדעי יהיה ברור למורים כדי שאפשר יהיה לעודד את התלמידים לפרויקט חקר המשכי.
האתגרים והיצירתיות שבשטח
ובכל זאת, עד כמה שיהיו ברורים המהלכים והלוגיסטיקה לאורכו של הפרויקט - הדינאמיקות של האירועים בשטח מזמנות הרבה תרחישים שקשה לצפות אותם מראש, במיוחד כשמדובר בכיתה של תלמידים בגילאים צעירים וגילאי ביניים. כאשר המצב מאתגר - דרך יצירתית אחת כדי להתגבר על מצבים שכאלו היא רתימת התלמידים לפתרון המצבים הבלתי צפויים: שונות גדולה ביכולות התלמידים? כדאי להאציל סמכויות בהתאם ליכולות השונות! (לדוגמא: חלוקת תפקידים- מי שטוב בעבודת ידיים אחראי על הציוד, ומי שטוב בכתיבה - אחראי על רישום ותיעוד, ומי שטוב בהערכה מתמטית - אחראי על ספירת הפריטים וכו'). ציוד תקול או לא מספק? אפשר לעודד את התלמידים לחשוב איך בינתיים אפשר להתגבר על הבעיה! קר ורטוב בשלוליות? טוב יהיה להפוך את החוויה הזו לחיובית ע"י משחק ממריץ! קשיים נוספים? לעודד את התלמידים לחשוב כמו חוקרים!
המלצתו של מוביל הפרויקט
אלו הן דוגמאות שמוביל הפרויקט ששוחחתי איתו אותגר והתגבר בשטח. ככל שתהיה יותר היכרות והבנה של הפרויקט עצמו, מטרות-על ברורות, וחיוביות כללית ונחושה בהובלת הפרויקט - כך יהיה כר ליצירתיות בהתאמות הנדרשות במהלך הפעילויות עם התלמידים והעברת החווייה עבורם של חקר אמיתי בשטח.
פרוייקט
תצפיטבע